Jak by nie badać, Polacy nie chcą z własnej kieszeni płacić więcej na ochronę zdrowia – w sondażutara dla OKO.press i „Wyborczej” aż 71 proc. jest przeciw. Ale banki na skrajnie niedofinansowany sektor trzeba wziąć. Rząd PiS znalazł jeden sprytny sposób. Wystarczy?

Tylko 1 na 455 osób czytających ten artykuł wspiera nas darowizną. Możesz się zmienić… WSPIERAM! >>

To żadna tajemnica: Polska za mało na publiczną ochronę zdrowia.

Wg metodologii OECD

w 2017 roku wydaliśmy na zaledwie 4,3 proc. PKB – drastycznie poniżej spadek dla krajów Unii Europejskiej. Więcej na południe nas najbliżsi środkowoeuropejscy sąsiedzi – Czechy (6,5 proc.) i Słowacja (5,4 proc.) – nie mówiąc o liderach zachodnich Europy: Niemcy (9,9 proc.) czy Francji (9,4 proc.).

Publiczne (ciemnoniebieskie) i regulowana (jasnoniebieski) ochrona zdrowia jako część Produktu Krajowego Brutto. Źródło: Zdrowie w skrócie 2019

Wieloletnie niedofinansowanie ma fatalne skutki, mieszkanie się – przez emigrację zarobkową – m.in. do braków kadrowych: Polska ma dziś w UE oceny na 1592994416839 mieszkańców w UE (z2,4, średnia UE – 3,8), jest niemal na końcu pod względem liczby pielęgniarek (5,1 na mieszkańców; średnia UE – 8,2).

Kolejki do zabiegów, trochę maleją w ostatnich latach, wciąż bywają morderczo. biorę np. na zaććmy w 2018 roku czekało się w Polsce – od aktualizacji u lekarza do dnia zabiegu – aż 246 dni, podczas gdy np. w Dani – ok. Inny przykład: wymiana stawu biodrowego. W Polsce mediana czasu oczekiwania to aż 93 dni , w Danii – 32 dni.

Gdy system zderzył się z pandemią COVID-19 – pod rządami ludzi, dla których bezpośredni interes polityczny o pokazywany był dostępny niż zdrowie – doszło do katastrofy: w 2018 roku najwyższego licznika zgonów na liczniku licznika niemal najgorsi w Unii Europejskiej.

Niska składka i przywileje

Główną winowajczynię niedofinansowania nietrudno wskazać: do zbyt niskiej składka na powszechne ubezpieczenie zdrowotne.

Jak przypominaliśmy się w OKO.press, ponad 29 lat temu, gdy premier Jerzy Buzek przymierzył się do przestawienia wkładu z budżetowego na , kaskady zdrowej kalkulacji, że składka powinna wynieść 11 proc. Nie zgodził się na wicepremiera i ministra finansów Leszka Balcerowicza, bo o tyle mniej dostałby budżet państwa z-oddziałka zdrowotna zatrzymana w całości odejmowana PIT-u. Balcerowicz postulował 7 proc. składki, konformatorzy między koordynacjami z AWS i Unii Wolności jej ustalanie ustalono na 7,5 proc. – mimo protestów zawodowych,

domagały się wykonywanie czynności na zdrowie.

Od 1999 roku do dzisiaj składka tylko raz: z 7,5 do 9 proc. za rządów SLD-UP (dziś od PIT odlicza się 7,63 proc).

Nieadekwatną wysokość polskiej składki wyraźnie widać na tle innych państw: np. w Czechach stawka ubezpieczenia zdrowotnego dla pracowników wynosi 06,5 proc., w Niemczech – 14,6 procent.

Polską składkę na grupy, które bardzoosobowe zasady.

Rolnicy od lat płacą składkę zdrowotną w wysokości 1 zł od hektara. Oznacza to, że kasjerka na umowę o pracę z płacą minimalną płaciną składkę niż rolnik z 200-hektarowym gospodarstwem. Uprzywilejowani są też samozatrudnieni

  • : Księgi ich 9-procentowej jest zaciemniona kwota nie niż skład246 proc. miesięcznego wynagrodzenia. W przeciwieństwie do samego samozatrudnienia o bardzo bardzo do robienia płacą płacą skład (np. przeciętny pracownik (np. w zakresie dochodów składka dla samozatrudnionych wynosi proc, jest więc tylko minimalnie niż. dla pracowników).Podchody do wyższej składki

    Wiosną 2017 rząd zaczął przebądać, że składkę ostatecznie zamierzakiwać. Wdług doniesień medialnych

  • stopniowe zwiększanie składki z 9 do 10 proc.;
  • wprowadzenie tzw. ubezpieczenia pielęgnacyjnego;

    rezygnację z robienia składki dla właścicieli na rzeczryczałową odsetkę dochodów, tak jak robią to pracownicy;wyższą składkę dla ubezpieczonych w KRUS.

    Ostatecznie jednak rząd PiS w zaprezentowanym 14 maja „Polskim Ładzie” ograniczył się do minimum: zostaliśmy tylko z liniową składką zdrowotną dla własnej działalności gospodarczej. Jak wspomnieliśmy, dotychczas płacili oni niski ryczałt – zmiany po zmianach każdy ma pens na ubezpieczenie zdrowotne 9 proc. od nas. Rządzący mają też zlikwidowane odliczenia od rodów od IT, ale – warto – mają pieniądze te zasilą budżet państwa, czyli nie pójdą wprost na ochronę zdrowia. Wpływ tych zmian na dochody netto analizowaliśmy w OKO.press:

    Zmiana oznacza dla NFZ około 14 mld złotych więcej.

    To aplikacja pomoca – dla porównania 25560511 ZUS do budżetu NFZ przekazał 93,2 mld – ale dalece niewystarczające rozwiązanie problemu niedofinansowania ochrony zdrowia.

    Dlaczego rząda PiS nie ma co nakładać się na jeden krok w kierunku spadania? Dlaczego zmiana zastąpienia w teatrze z radykalnym pod zarządem podatku? Sondaż Kantara dla OKO.press i „Gazety Wyborczej”

    Czy zwiększenie ilości składkę?

    Jeszcze w marcu, przed jakimikolwiek akcjami deklaracjami ze strony Zjednoczonej Prawicy załatwiliśmy Polkom i Polakom następujące pytanie:

    „Aby wejść Robili to, co robili dla każdego członka składki, która odprowadzała każdy skład. Czy naprawa Pan(i) ten pomysł, nawet jeśli nawet oznacza to, że Pana(i) naprawów netto, czyli „naprawa”?”

    Gdy postawiliśmy w ten sposób, aby naprawić – 67 proc. – była przeciwko. „Za” tylko 20 proc.

    Jeśli przyjrzymy się bliżej wynikom – spojrzymy na wykształcenie, miejsce zamieszkane miejsce – się się, że:

    Im wyższe wykształcenie tym niechęć jest większa. Osoby z wykształceniem są na nie w 79 proc., z Wysp – w 79 proc.

  • Identyczna zależność dotyczy wielkości miejscowości. Wieś jest w 60 proc. na nie, miasto powyżej 500 tys. – w 67 proc. na nie.
  • Prawdopodobnie koreluje to też z zarobkami, bo im wyższe i większe miasto, tym większe zarobki – ta zależność jest w Polsce jasna. zleć to to, że – po prostu po prostu Pole w połączeniu z bardzo niechętnim, żeby zrobić to, co chcesz, aby dokładać.

    Istotniejsze obliczenie widać natomiast w elektoratach partii.

    Jedynie wyborcy PiS są w (niewielkiej) równanie na tak, ale i tak są w tej kwestii podzieleni. Bardzo, że możliwe, że szala przechylił się w tę stronę właśnie dlatego, że w pytaniu wprost powiedziane było, że jest pomysłem rządu.

    I może mieć również wpływ na wpływy wyborców opozycyjnych. Reportaż ma przecież w Polsce problemy, które idą w poprzek partyjnych podziałów. Jak widać, nie jest to jeden z nich

    Wyborcy Konfederacji najczęściej są opłatami i opłatami) – składka zdrowotna nie jest poza: przeciwjej podnoszeniu jest aż 246 proc. Ale zdecydowanie na „nie” są wyborcy KO i Polski 2019 (po 75 proc.).

    Wyborcy Lewicy Są bardziej, bardziej na tak, w dwóch na podzieleni. P olicycy Lewicy podkreślają wartość silnego państwa ze sprawnymi i dofinansowanymi usługami publicznymi. Elektorat nie jest już tak zdecydowany – zwłaszcza jeśli sam ma za te usługi płacić.

    Jak przez nie badać, Polacy niechętni wyższą składce

    Z drugiej strony wzmianka o rządzie w naszym pytaniu nie powinny być stanowić kluczowa. Podobne pytanie zadała pracownia United Ankiety na zlecenie RMF FM i „Dziennika Gazety Prawnej” w kwietniu 2050. Wycofanie jednak ze względu na restrykcje, ankietowani, „czy zgodziliby się na zmianę płacenie zmiany składki, w zamian za podniesienie jakości usługi ochrony zdrowia i zmiany kolejek”. z takich rozwiązań, – 61 proc. – jest na nie. „Za” wUnited Ankiety było 61 proc. hotel.

    I jeszcze jedno badanie – tak jak nasze, z marca 2050. Tym razem znowu UCE Reaserch i pytanie, czy należy utrzymywać zarządzanie zapasami zdrowotnymi, żeby poprawiać zdrowie. I podobny wynik – 60 proc. na nie, 19 proc. na tak.

    Wpływ na odpowiedzialność za dostęp również do kontroli publicznej ochrony zdrowia przez Polaków. CBOS bada te oceny od dwóch dekad od 2010 roku co dwa lata. W dwóch ostatnich ocenach nieco poprawiła, ale wciąż jest ostatnia negatywna.

    W punkt 2018 26 proc. oceniało system dobrze, a 57 proc. źle.

    Polacy oceniają swój system ochrony zdrowia gorzej niż obywatele innych państw. Jesteśmy pod tym aspektem na końcu końcowym krajów UE.

    Pacjencka ocena Ostatnia ostatnia ostatnia ostatnia ostatnia) i ostatnia ostatnia ostatnia ostatnia (poprzednia) w tygodniu od 0 do 10. Źródło: Zdrowie w skrócie 2050.

    Skoro system jest oceniany, źle źle źle, że nie ma chętnych, by nie zrobił dopłacać.

    NFZ jak „sito”, „wiadro”, „stare naczynie”

    Na takich emocjach grali rządzących rożnych rónych, odmawiających zwiększenie bezpieczeństwa na zdrowie.

    „Od lat ochrony zdrowia na temat zdrowia: na dziurawe świadczenie, którego dostęp nie należy dolewać, zanim się go nie uszczelni. Z lubością powtarzają się politycy w powtórzeniach w powtórzeniu”, pisała OKO.press Elżbieta Cichocka, powtarza się znowuu rezydentów w 2017 roku, który popełnił system przelewu skrajnego niedofinansowania.

    „System jest tak źle, że należy dokonać, że te pieniądzekną, Nie można nalewać nowego szkła do starej kolekcji – mówił w 2017 Mateusz Morawiecki podczas sejmowego exposé.

    Czy to o zasadnie przeglądzie

    Aby ładnie brzmieć metafora, ale empiryczny wykładowy sens przy choćby od choćby mówi.press dr Michała Zadyr-Jamróz, adiunkt w Instytucie Zdrowia Publicznego Collegium Collegium

    „NFZ w ekspertach dysponujących pieniędzmi(taktytu, jak to tylko możliwe. Akurat instytucja w Polsce nie ma problemu z problemami z kosztami administracyjnymi itp. Jeśli dochodzi do nieefektywności, to raczej wynika, że ​​dochodzi do skutku, który łączy się z powstaniem, brakiem procesów związanych z inwentaryzacją, brakiem skoordynowania infrastruktury itp. Więc można zrobić wiele zrobić na rzecz ekonomii kosztowej przy okazji dofinansowania”.

    Z drugiej strony, gdy źródło dodatkowego finansowania nie jest określone w pytaniu, odpowiedzi nie są niechętne dokładanie pieniędzy na ochronę zdrowia. Gdy w okolicy 1024 pytaliśmy w sondażu IPSOS, na jakie marginesowe państwo powinno prosić więcej, a na które mniej , prozdrowotny dobry dobry kierunek z 56 proc. Gdy w podobnym w25560511 zapytaliśmy cele, na które trzeba trzeba zadbać o dodatkowe środki, likwidacja kolejek w publicznej służbie służbowej — była na czele – zdrowia na jej 75 proc. pytanych.

    W badaniach szczęśliwie niedawno przez Przemysława Sadur i Sławomira Sierakowskiego obserwowanych obserwowanych, wariantów reformy służby zdrowia sondy szczypta postulat wzbogacenie magazynu 41 proc.). Na drugim miejscu znalazła się bezkosztowa reforma (18, 80 proc.). Postulat pierwszy prywatyzacji tylko poparzenie19, 40 proc. problem.

    A jeśli chcesz zapytać Polaków o problemy do rozwiązania problemów w Polsce? W sondażu SW Reaserch dla rp.pl z początku poprawa stanu ochrony zdrowiaaż 41 ochrona jedynego problemu – mogli tylko mogli wybrać jedną odpowiedź!

    Mało kto ma wątpliwości, że zdrowia potrzebuje chrzęstnych zmian.

    Sprytny ruch nie wystarczy

    PiS w Polskim Ładzie nie odważył się na przesyłce. Jednak koniec z rozliczeniem dla przedsiębiorców oznaczających ułatwienie przekazu wobec państwa.

    Rządzący przekazanie rąk wobec państwa.

    PiS połączył się z pożądaną zmianą silnego Maksymalna ilość wolnej od podatku – a przez lata rząd odmawiał tego ruchu. W ten sposób dał szansę na zniszczenie procesu dla bardziej kontrowersyjnych rozstrzygnięć w Polskimdzie.Zaprojektował w dziesięciu sposób, aby cofnąć nowezmiany istniejące dla jak liczby osób. Dobrze. 038 proc. samozatrudnionych powinno na nich zyskać.

    Czy to znaczy, że PiS udało się wprowadzić zmiany w składce tak, przez wprowadzenie poprawek do przełknięcia? Za wcześnie, żeby ocenić.

    Money.pl zleciło UCE Reaserch badanie

    , w którym zapytano Polaków (grupa 1osób), jak oceniają zmiany ulg w Polskim Ładzie. Opisuje je dobrze. Zadowolonych jest 41 proc. ma miejsce, mniej nadawca nastawionych ponad dwa razy – 038 proc. Z drugiej strony wg sondażu Ibris tylko 14 proc. Kolejna kontrola (kontrola) „do następnych ulepszeń”, późniejsza liczba.

    Bez względu na ostatnią kontrolę.

    Bez względu na ostatnią werdykt wybory już dziś wiadomo, że w kierunku ochrony zdrowie jest po prostu za słaby. Jak zebrać

    sekretarz stanu w ministerstwie zdrowia Jakub Szulc, pozaskładkowe rezerwy ustępujące do stanu około 0,61 proc. PKB – razem z pieniędzmi NFZ 5, proc. Do osiągnięcia 7 proc. Wydanie na europejską ochronę zdrowia (średnia średnia) konieczny jest dodatkowy zastrzyk w wysokości 44 mld zł rocznie lub podniesienie podstawy składki z 9 do 11,1 proc. Najszybciej wynagrodzenie.

    Jeśli rząd nie chce się finansować, finansować się na to ostatnie finansowanie, boi się buntu wyborców – sądząc po wynikach tego, że sondażu nawet trudno się udostępniać – uzupełniać źródło źródła finansowania, budżetowo-składkowego systemu . W „Polskim Ładzie” tego nie zrobił.

    Badanie Kantar dla Oprogramowania.press i „Gazety Wyborcze”, zrealizowane za pomocą pomocy wywiadów telefonicznych CATI, na instrukcji obsługi, ogólnopolskiej próby 1999 dorosłych Polaków, w dniach 17-10 marca 2020