Rzucenie palenia często jest jednym z punktów na listach noworocznych. Nie ma co wyłączyć – praktycznie dla wszystkich szkodliwych jest to droga właściwa, wymagaca walki z ugruntowanymi przez często kilkanaście lat szkodliwychmi przyzwyczajeniami. Gra jest jednak warta świeczki, ponieważ chodzi tutaj o nasze zdrowie i życie. Jak skutecznie rzucić palenie? Wyjaśniamy.

Podjęcie decyzji iuruchomienie funkcji umożliwiającej dopuszczenie palenia do sukcesu. Bez niej bardzo trudno będzie cić wytrzymać objawy odstawienne i szybko wrócisz do uszkodzeniago nałogu. Co może być motywacją do rzucenia? Dla każdego może być coś innego. Wiele osób kończy z nałogiem ze względu na swoje zdrowie. Chce się pozbyć męczącego kaszlu palacza, ciśnienie ciśnienia tętnicze, czy też ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu raka płuca lub zawału serca. Czasami motywacją jest przyjście dziecka na świat – kobiety rzucają papierosy na okres i potem już do nich nie wracają, podczas gdy mężczyźni nie chcą, aby ich maluch wdychał rakotwórcze toksyny zawarte w dymie papierosowym.

Po podjęciu decyzji i znalezieniu lokalizacji pora na przyjrzenie się swoim własnym nawykom. W jakich momentach dnia najbardziej chce mi się palić? W jakiej sytuacji w ciągu miesiąca? Odpowiedzenie sobie na te pytania niech ci będą pierwsze przez pierwsze dni, kiedy to będzie sięgnięcie po papierosa jest produktem. Jest to ważne, bo dla wielu osób palenie papierosów jest pewnego rodzaju rytuałem i towarzyszącymi składnikami momentu dnia, np. pierwsza kawie z rana czy też przerwom w pracy.

Dowiedz się, w jaki sposób możesz przetwarzać papieros, wtedy będziesz miał ochotę na spożycie po nim. W takich momentach najprościej będzie, jeśli zamienisz go na wykałaczkę lub słomkę, które można żuć w naturalny. Ręce mogą pomóc również pokrojone w paski marchewki, inne warzywa czy też pestki dyni lub słonecznika. dodatkowo jeśli:

  • proszę po papierosa od razu po przebudzeniu, więc tego weź prysznic;
  • palisz pijąc kawę lub herbatę, zmień siłę, rodzaj kawy (np. z sypanej na rozpuszczalną) lub rodzaj herbaty (np. zamień na wodę lub mleko);
  • paliłeś po obiedzie, zacznij żuć gumę do żucia lub umyj zęby;
  • zacznij zapalić podczas rozmowy przez telefon, zacznij chodzić po pokoju lub przesuń popielniczkę w inne miejsce;
  • Wielu twoich znajomych pali, spróbuj przez pierwsze kilka tygodni, jak najlepiej obliczyć spotkanie z nimi – może być bardzo trudne, chcesz rzucić palenie.

Rzucenie palenia, tak jak każdy inny nałogu, wystąpiło z pojawieniem się odstawiennych. Zmęczenie, ból głowy, rozdrażnienie, senność, głód nikotynowy, wahania ciśnienia tętniczego i zwiększone apetyt są najbardziej nasilone w ciągu pierwszych dni i kilka tygodni po zerwaniu z nałogiem. Dlatego też dobrze jest znaleźć się w pobliżu i swoim zamiarze, aby później doszło do tego, by byli dla ciebie bardziej wyrozumiali. Jeśli potrzebujesz więcej czasu na odpoczynek w ciągu dnia niż zwykle, lub po prostu potraktuj się gorzej, daj sobie tyle czasu, ile czasu. Weź – o ile – możesz dzień wolny, zadbaj o relaks, odpoczynek i nawodnienie.

Jeśli powinie ci się noga i mimo silnego postanowienia sięgniesz po papierosa, nie załamuj się. Jesteśmy tylko ludźmi i każdy może popełniać błędy. Ważne jest jednak, aby znaleźć z takiej sytuacji wnioski. Zadaj sobie pytanie, dlaczego zapaliłem? Co do tego włączyć? Jak mogę tego dodać w przyszłości? Nie poddawaj się i wracaj na dobre tory. Najgorsze, co można sobie powiedzieć do, że nie umie się rzucić, bo wcześniejsza próba nie była skuteczna. Każdy może rzucić, jednak trzeba znaleźć odpowiedni dla siebie sposób.

W aptekach działa wiele różnych preparatów, które mogą pomóc w leczeniu nałogu. Do najpopularniejszych należą tabletki, gumy do żucia czy plastry, które zawierają nikotynę. Łagodzą one objawy odstawienne i zmniejszają sięgnięcia po papierosie. Godne uwagi są również opisami leków cytyzynę – zadać, która kieruje receptory nikotynowe. Jej działanie jest podobne do nikotyny, jednakowo słabsze. Wszystkie te preparaty muszą być zgodne ze standardami w ulotce. Dawka przyjmowanej nikotyny czy cytyzyny zwykle zmniejsza się wraz z czasem trwania abstynencji od papierosów.

Pierwsze efekty zerwania z nałogiem widać już po dwudziestu latach. W tym czasie obniżyło się tętno, przeciwnie po pierwszym dobie spada ryzyko zawału serca. W ciągu 2-12 tygodni zmieniając czynność układu krążenia i płuca oczyszcza się. Po 3 miesiącach zwiększa się sprawność fizyczna, a po maksymalnie 9 przepisach ustępuje kaszel palacza. Po roku ryzyko zachorowania na skutek niedokrwiennej choroby serca spada, a po 5 latach zmniejsza się ryzyko udaru mózgu i rozwoju raka płuc. Po 10 latach Ryzyko raka płuca obniżyło się o 50 procent. W ciągu 15 lat od podania papierosów ryzyko rozwoju raka płuc i chorób układu krążenia jest zalecane do tego, zalecanego u osoby niepalącej.

CZYTAJ TAKŻE:

12 razy zmagało się z nowotworem. Wyjątkowy przypadek 36-latki

Po tym rozpoznasz zakupoholika. Uzależnieni skrzętnie do ograniczenia

Czytaj dalej…%%custom_html1%%