Future of Pax, the Future of Us

Seria Pax zawsze była skarbnicą dla tych, którzy mogli spędzić całą noc na klikaniu niebieskich słów w Wikipedia. Może to być wpływ drewna mormońskiego na politykę meksykańską, Żydzi z Bharanu zakłócający równowagę handlową Afganistanu, małżeństwa Isabelli z Kastylii uwalniające jej zauważalną represyjność lub to, jak wzniosłe ideały Immanuela Kanta nie dostarczają dużo wołowiny, jeśli chodzi o praktyczną działalność obsadzanie niewolników. To więcej niż nazwiska na kartach. Są to efekty rozgrywki, zacieki, a nawet żarty. Specyfika historii jako pudełko zabawek, szkło powiększające, polemika, delikatne żebrowanie.

Dzięki Pax Transhumanity Matta Eklunda handlujący historią dla spekulacji wydawało się naturalne, aby zapytać, czy może zachować poczucie zdumienia, szacunku i zabawy dla triumfów i słabości przeszłości. Okazuje się, że nie było powodów do wątpliwości. Mocne strony serii są nie tylko obecne, ale podkreślone, dzięki czemu powstaje jedna z najważniejszych gier planszowych science fiction, jakie kiedykolwiek powstały. Ma to wszystko wspólnego ze sposobem, w jaki używa tych kart do opowiadania nieoczekiwanych – a nawet głębokich – historii o tym, dokąd może pójść nasz gatunek.

Podobnie jak tytuły, które przyszły wcześniej jedna z najważniejszych zalet Pax Transhumanity polega na zdolności do nazywania. Jeśli już, praktyka ta nigdy nie była tak wyraźna. Podczas poprzednich wypraw karty otrzymywały określone nazwy, ponieważ ich historyczni poddani je nosili. Nie oznacza to, że nie podjęto żadnych decyzji. Szczególnie znany władca Wołoszczyzny mógłby nazywać się Vlad III. Może nawet Dracula. Żadne z nich nie uchwyciło horroru jego popularniejszego epitetu, Władca Impaler. Zastanów się, jaka jest siła takiego imienia. Pierwszy jest zbyt suchy, drugi zbyt ponury. Trzeci jest jednak równie przerażający, co dokładny. Powoduje to, że marszczy się odbytnicę. Przy odpowiednich umiejętnościach gry nazwa zyskuje autorytet w sposób, w jaki rękawica otrzymuje pięść. W Pax Renaissance Vlad jest inkwizytorem, katem i dowódcą oblężenia zwiniętym w jedną kartę. Kiedy pojawi się na stole, możesz spodziewać się, że zostanie wykonane przebijanie. W każdym razie w jego strefie wpływów.

Pax Transhumanity nie ma historii, z której mógłby czerpać. Ma teorie. Hipotetyczne technologie. Koncepcje społeczne. Narysuj dowolną kartę losowo, a otrzymasz pomysł, który może być tematem białej księgi lub powieści science fiction. W wyśmienitym stylu Pax są to coś więcej niż żwawe frazy. Są to siły rynkowe, stymulatory biznesu, globalne recesje, które czekają na to, by się wydarzyć. Przykłady są tak łatwe do znalezienia, jak pogrubiony tekst nad ilustracją każdej karty. Tekstylia elektroniczne mogą usprawnić wydajność firmy i przygotować ludzkość na podróże kosmiczne, ale mogą również zintegrować kontrolę społeczną bezpośrednio z ubraniami, które nosisz. Zmiana linii zarodkowej ułatwia inne postępy biologiczne, ale przedstawia wszelkiego rodzaju etyczne wątpliwości. Euteniki, których nie należy mylić z bardziej gardłowym kuzynem, mogą rozwiązać społeczny bezruch. W rzeczywistości wiele się dzieje. Chcesz rozwiązać głód? Uważaj na rolnictwo pionowe. Kradzież tożsamości? Uniwersalna baza danych biometrycznych to twój człowiek. Zdrowie psychiczne? Przywrócenie zmarłych bliskich do wirtualnego życia załatwi sprawę.

Czekaj, czy nie było odcinka Czarnego Lustra na temat tego, jak by to było skandalicznie okropny? To kolejny ważny szczegół na temat Pax Transhumanity. W przeciwieństwie do niemal każdego innego przedstawienia technologii na jutro, jej przyszłość nie jest gwarantowanym niekończącym się horrorem. Och, jest mnóstwo niebezpieczeństw. Jednym z możliwych zakończeń gry jest osobliwość, w której szybko przyspieszająca technologia pozostawia podstawową ludzkość w tyle za drzewami. Ale w przeważającej części jego wersja przyszłości jest jaśniejsza i lepsza, podobnie jak w dzisiejszych czasach w porównaniu z ogarniętą epidemią XIV wieku. Nowy dzień przyniesie nowe problemy, ale przynajmniej nie masz feudalnych panów grających w piłkę nożną z czaszką lub zarażonych dymków tłoczyących się w narządach płciowych. Jest tak skruszony w swoim optymizmie.

Z drugiej strony, ponieważ Pax jest Pax, wymaga znacznej znajomości zasad, zanim ta wizja stanie się wystarczająco różowa.

Pax Transhumanizm jest dziełem Matta Eklunda, chociaż osoby zaznajomione z twórczością jego ojca Phila nie będą zaskoczone, gdy odkryją, że rozwiązanie każdej choroby najwyraźniej wynika z wolnego przedsięwzięcia. W tym przypadku występuje jednak także element aktywizmu. W przeciwieństwie do zazdrosnych właścicieli ziemskich, wodzów i bankierów poprzednich Paxii, tutaj gracze są obsadzani jako blogerzy, pułkownicy, lekarze lub po prostu zaniepokojeni obywatele. Innymi słowy, zwykli ludzie, choć zwykli ludzie z dostępem do ogromnych ilości pieniędzy inwestycyjnych, uzasadnionych w wyniku twojego pierwszego patentu. Tam, gdzie poprzedni wpis z serii, Pax Emancipation, służył do zbadania (a nawet podważenia) altruizmu jego aktorów, jest to najbliższy moment, w którym obsadzenie jego graczy jako „dobrych”

Powszechną skargą w przypadku serii Pax jest to, że jej rynek płynie tak szybko, że długoterminowe planowanie staje się prawie niemożliwe. Co zaskakujące, oddolna perspektywa Pax Transhumanity opiera się również na jej najbardziej stabilnym rynku.

Gra obraca się wokół czterech sfer, z których każda reprezentuje inną przestrzeń myślową, w której można odkryć nowe pomysły, zatrudnić ekscytujące talenty, a ostatecznie skomercjalizować technologię, aby stworzyć firmy, rozwiązuj problemy i zdobywaj lukratywne patenty. Na początku gry tylko dwie z tych sfer są w pełni otwarte. Pierwszy świat nie ma wielu barier – małe znaki stop, które zwiększają koszty badań lub komercjalizacji – ale także oferuje mniej możliwości zatrudnienia lub włączenia. Tymczasem kraje rozwijające się mają wiele barier i problemów, ale stanowią one również dodatkowe możliwości. Co więcej, każda praca jest „dotowana”, a zatem kosztuje mniej. Dwie ostatnie sfery, Chmura i Przestrzeń kosmiczna, zaczynają się niezbadane, ale mogą zbyt szybko zakwitnąć na w pełni funkcjonujące rynki.

Co wypełnia rynek? Wiele kart pomysłów. W przeciwieństwie do każdego wpisu w serii innej niż Pax Emancipation, karty te zabierają dużo czasu. W rzeczywistości nie będą się poruszać, chyba że zmusisz ich do opuszczenia. Prawie wszystko sprowadza się do tego, jak nimi manipulujesz. Może to obejmować ładowanie ich za pomocą kostek, badanie ich nieistnienia lub własności prywatnej, przenoszenie ich na zupełnie inne obszary lub wreszcie komercjalizację ich do użytku publicznego.

Wiele się dzieje pod maską. Aby dać ci posmak, komercjalizacja pomysłu wymaga skomplikowanej kombinacji czynników. Prostą częścią jest umieszczenie kostki na karcie, a nawet to może wymagać zmiennego kosztu lub więcej niż jednej kostki. Będziesz także potrzebować pracownika, aby zbudować nowy wynalazek; pracownik ten może zająć się użytecznością lub barierą, aby zmniejszyć kwotę, którą płacisz, a podczas tego procesu przeniesie się w inne miejsce, stopniowo przechodząc w mniej pożądane kariery, a nawet całkowicie wycofując się z sektora. Przede wszystkim pomysł, który komercjalizujesz, musi być wykonalny. Oznacza to, że jego para kolorów jest już widoczna gdzie indziej, czy to z wcześniejszych wynalazków, patentów czy think tanku, który finansujesz.

Yikes! Chodzi o to, że wystrzeliwuje się wiele rzeczowników i czasowników, czasami w połączeniu, a czasem w sprzeczności, i potrzeba zabawy lub dwóch, aby zobaczyć, jak wszystkie one pasują do siebie. Nawet gdy nauczysz się, jak działają procesy gry, rzeczywiste rynki mogą pozostawić ci niewielkie możliwości. W najbardziej upartym stanie może sprawiać kłopoty niektórym zestawom.

Ale to jak nazywanie szczepionki sporym problemem dla niektórych martwych wirusów. Chociaż na pierwszy rzut oka łatwo jest stwierdzić, kto jest właścicielem korporacji lub kto rozwiązuje problemy każdej sfery, ostateczną nagrodą jest nasza trasa jako gatunku. Przedstawia to ludzka gra postępu, zbiór udanych pomysłów gry. Za każdym razem, gdy coś komercjalizujesz, wybierasz, który z dwóch kolorów będzie widoczny. Z biegiem czasu kolory te stają się pasmem kulturowego i technologicznego DNA – i mówimy pół dosłownie, do tego stopnia, że ​​litery czterech dyscyplin zaczynają się od A, C, G i T. Co gorsza, możesz twierdzić, że własność osobista nad poszczególnymi nićmi tego DNA, uniemożliwiając innym graczom użycie odpowiedniego pasma koloru podczas próby komercjalizacji własnych pomysłów. Te przypadki „przyszłego szoku” są podobne do zniechęcania konkurentów z epoki kamienia do rozwijania koła poprzez opowiadanie krwawych historii o tramwajach rydwanów. Nikt nie przyjmie twoich Nootropów do codziennego użytku, gdy wciąż drżą z powodu Big Pharma.

Rozgrywka z postępem ludzkim jest także miejscem, w którym koncentruje się Pax Transhumanity. Ostatnie trzy karty w grze są „najnowocześniejszymi” i razem informują, jak będzie wyglądał następny krok w ewolucji człowieka. Na przykład kolory w grze są zwykle różne; dzięki temu gra jest zablokowana w Globalizacji. W okresie globalizacji świat rozwijający się jest królem, finansowany z dużych dotacji, i żadna sfera nie jest uważana za ważniejszą niż jakakolwiek inna. Ale wrzuć dwa bluesa do najnowocześniejszego i teraz Chmura dominuje. Dzięki niecentralizowanemu charakterowi, cóż, crowdsourcingu za pośrednictwem wszystkich na naszej planecie , badania stają się bezpłatne, patenty obliczeniowe są warte kupy dodatkowych bitcoinów, a firmy działające w chmurze i rozwiązane problemy są warte dodatkowych punktów.

Innymi słowy. Ale z właściwie zinternalizowanymi regułami, te podsystemy spotykają się, aby opowiadać nieoczekiwane historie o przyszłości ludzkości. Jest taki czas, kiedy rywal przyłączył się do mojego syndykowanego pomysłu, by uzyskać własne patenty, lub kiedy potentat został pozbawiony jej zwycięstwa w ostatniej chwili, podejmując wrogie przejęcie jej korporacji Big Brother. W jednym strasznym wniosku niezależność ludzkości została zrzucona na korzyść osobliwości ludzkiej. Na szczęście mój lekarz skomercjalizował wystarczająco dużo pomysłów w drzewie dynamiki grupy, aby zająć pierwsze miejsce wśród równych.

Tak jak inne wpisy z serii Pax wykorzystały swoje karty do opowiadaj wiele małych historii – historie, które po połączeniu, nadały teksturę wielkiej gobelinowi historii – Pax Transhumanity robi to samo z kartami i historiami. Tylko tym razem jego historia jest historią przyszłości.

Mówi się, że science fiction nie dotyczy tak naprawdę przyszłości, ale teraźniejszości. Pod tym względem zaciekły optymizm Pax Transhumanity jest jeszcze większą osobliwością. Sol: Last Days of a Star poczuł się na czasie, ze zbliżającym się wypaleniem i rozwiązaniami, które tylko przyspieszyły spustoszenie, przypominając coraz bardziej desperackie prognozy dotyczące globalnych zmian klimatu. W Pax Transhumanity zmiany klimatu są rozwiązywane za pomocą krótkiego rozdrabniania mikrofalowego dinga. Biofitolityczne algi potrafią to zrobić i zapewniają dodatkowy pracownik jako bonus. Nawet zmiana paradygmatu filozofii efektów zewnętrznych jest wystarczająca.

Nie myl tego z naiwnością. To optymizm wpłynął na wpływ Star Trek. To pozytywne spojrzenie kogoś na krawędzi, dłonie zaciśnięte w zwietrzałe pięści i usta z wyraźnym uśmiechem. Star Trek był mocniejszy, ponieważ jego humanistyczne przesłanie obiecało, że możemy zrobić więcej razem niż osobno. Pax Transhumanity jest niszą w porównaniu z wizją Roddenberry’a, ale pozycja, którą uderza, jest podobnie określona. Przypomina nam, że ta sama mądrość ssaków, która zdezaktualizowała ospę wietrzną, postawiła stopę na Księżycu i zaprzęgnęła atom, może również stawić czoła wyzwaniom tego pokolenia.

Pax Transhumanity przekazuje gatunki w okresie przejściowym i prosi o nic więcej niż przekształcenie naszego przeznaczenia. Jeśli zostaniemy przekształceni w ten proces, nie będzie to pierwszy raz. Zastanów się nad kołem, rolnictwem, prasami drukarskimi, energią parową i szczepionkami. Chociaż jesteśmy tacy sami, postępy z przeszłości nie pozostały niezmienione. Spójrz, gdzie jesteśmy porównani do stulecia temu: pół cyborg, niemożliwie połączony i otoczony technologią. Bo to jest inna rzecz w science fiction: nawet gdy mówi nam o teraźniejszości, czasami kształtuje także przyszłość.

Ta recenzja została pierwotnie opublikowana w Space-Biff !, więc jeśli podoba Ci się to, co widzisz, odwiedź tam więcej. https://spacebiff.com/2019/12/16/pax-transhumanity/

Ponadto, przypuszczam, że powinienem podłączyć moją Geeklistę recenzji: https: //boardgamegeek.com/geeklist/169963/space-biff-histori …

Czytaj więcej