Jednym z najlepszych ruchów, jakie możesz wykonać dla swojego zdrowia, jest poruszanie się. „Chodzenie jest najlepszym lekarstwem człowieka” to dobrze znany cytat z Hipokratesa. Wieki później mamy wiele badań, które ujawniają siłę ćwiczeń jako lekarstwa. W jednym z badań porównano ćwiczenia fizyczne z popularnymi lekami na choroby serca, udar i stan przedcukrzycowy, wykazując, że ćwiczenia fizyczne mogą mieć porównywalne wyniki w zakresie zmniejszania ryzyka zgonu. Ostatnie badania podkreślają również wpływ, jaki nawet krótkie dawki ćwiczeń mogą mieć na nastrój i zwiększoną kreatywność. Jednak podobnie jak w przypadku zaprzestania przyjmowania leku, w przypadku zaprzestania ćwiczeń korzyści również ustają .

Kluczem jest znalezienie sposobów, aby ćwiczenia były przyjemne i angażujące

Większość ludzi wie, że ćwiczenia są dobre dla ich zdrowia, ale tylko około połowa Amerykanów spełnia aktywność fizyczną wytyczne dotyczące gromadzenia 150 minut tygodniowej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności.

Obecnie sprawianie, że ćwiczenia są przyjemniejsze, może obejmować korzystanie z aplikacji w telefonie lub monitora kondycji, a także korzystanie z serwisów społecznościowych. Badania wykazały, że istnieje związek między korzystaniem z komercyjnych aplikacji do ćwiczeń fizycznych a zwiększonym zaangażowaniem w ćwiczenia.

Czy niektóre osoby lepiej reagują na korzystanie z aplikacji do ćwiczeń?

Niedawne badanie dotyczyło mechanizmów psychologicznych, które pojawiają się, gdy ludzie używają aplikacji w celu zwiększenia poziomu ćwiczeń. Badacze przebadali 1, 274 dorosłych mężczyzn i kobiet w wieku 18 i 83, zadając im pytania online w określonym momencie (również znane jako badanie przekrojowe).

Wyniki pokazały, że poczucie wsparcia społecznego, poczucie własnej skuteczności (poczucie, że dana osoba jest kompetentna w działaniu i może odnieść sukces) regulacja (wartość osobista, jaką przypisuje się wynikom aktywności fizycznej) i motywacja wewnętrzna (wewnętrzne odczucia satysfakcjonujące po wysiłku), a także bycie osobą wysoce konkurencyjną, to wszystkie atrybuty związane z korzystaniem z aplikacji do aktywności fizycznej. Badanie wykazało również, że łączenie się z istniejącymi sieciami społecznościowymi, udostępnianie postów i otrzymywanie zachęty może zwiększyć poczucie wsparcia społecznego użytkowników aplikacji, a co za tym idzie, zwiększyć ich poczucie pewności siebie i kompetencji w zakresie odniesienia sukcesu podczas ćwiczeń. Wszystkie te cechy są związane z zaangażowaniem w aktywność fizyczną.

Musimy dowiedzieć się więcej o aplikacjach i ćwiczeniach dla różnych grup

To badanie było interesujące (i bardzo pozytywne), ale ponieważ było to badanie przekrojowe, nie możemy wyciągać wniosków na temat związku przyczynowego. Oznacza to, że nie możemy z całą pewnością stwierdzić, czy korzystanie z aplikacji zwiększy ilość wykonywanych czynności lub Twoje nastawienie do ćwiczeń. Potrzebujemy więcej dobrze zaprojektowanych, randomizowanych, kontrolowanych badań, aby ocenić, jak skuteczne są aplikacje do aktywności fizycznej w zwiększaniu zaangażowania i podtrzymywaniu regularnych ćwiczeń u wielu różnych typów osób. Jednak obecne badania mogą pomóc nam w korzystaniu z aplikacji i sieci społecznościowych na naszą korzyść i zwiększaniu aktywności.

Oto kilka wskazówek, jak poruszać się bardziej (z aplikacjami lub bez) i wspierać innych w tym samym celu:

  • Zbadaj różne opcje aplikacji i określ, która z nich najlepiej pasuje do aktywność, którą lubisz. Rozważ zaproszenie znajomego, aby dołączył do Ciebie w tej samej aplikacji.
  • Jeśli jesteś konkurencyjny, aplikacja do aktywności fizycznej może być szczególnie skuteczną strategią, która pomoże Ci się poruszać i pozostać na właściwej drodze. Wiele aplikacji korzysta z grywalizacji, dzięki której inwestujesz i interesujesz się posuwaniem naprzód, osiąganiem celów i zdobywaniem nagród.
  • wsparcie może mieć wyraźnie pozytywny wpływ na poziom aktywności fizycznej. Korzystaj z aplikacji ze społecznościami lub tymi, które mogą łączyć się z Twoimi istniejącymi platformami mediów społecznościowych, aby móc udostępniać posty i otrzymywać opinie.
  • Poczucie własnej skuteczności, zwane również przekonaniem, że dana aktywność lub ćwiczenie może odnieść sukces, wiąże się ze zwiększonym korzystaniem z aplikacji i zaangażowaniem w aktywność fizyczną. Wyznaczanie małych celów, które są SMART (konkretne, mierzalne, zorientowane na działanie, realistyczne i wrażliwe na czas) pomoże zwiększyć poczucie własnej skuteczności. Zacznij od konkretnego, małego celu. Osiągnięcie tego celu uaktywni system nagrody w mózgu i uwolni dopaminę. Sukces rodzi sukces.
  • Zastanów się, dlaczego aktywność fizyczna jest dla ciebie ważna na tym etapie życia. Zrób listę sposobów, w jakie twoje życie wyglądałoby inaczej, gdybyś był aktywny fizycznie, i jak by się poprawiło.
  • Po ćwiczeniach zastanów się, jakie korzyści zauważyłeś: czy jesteś bardziej kreatywny, czy czujesz „haj biegacza”, czy czujesz się mniej zestresowany, czy jesteś bardziej pełen energii? Wypisz rzeczy, które czujesz. Są to nieodłączne nagrody, a kiedy rozpoznasz je jako wynik aktywności fizycznej, połączysz nagrodę z ćwiczeniem. Pomoże Ci to powtarzać to w kółko.
  • Rozważ zamieszczenie informacji o swojej aktywności fizycznej w mediach społecznościowych witryn internetowych, a gdy widzisz, że inni publikują na ich temat, postaraj się polubić, przesłać dalej lub odpowiedzieć słowami zachęty. Media społecznościowe mogą być potężną siłą na rzecz dobra, jeśli zdecydujemy się ich używać w ten sposób. Pomaganie sobie nawzajem w byciu bardziej aktywnymi fizycznie to jeden dobry uczynek, który możemy zrobić w ciągu jednego dnia, a dzieli Cię tylko jedno kliknięcie.