Słyszałeś o flavonoidzie fisetinie? To chemiczny składnik roślinny, najobficiej występujący w truskawkach, o obiecujących korzyściach zdrowotnych.

Naukowcy zajmujący się zwalczaniem starzenia się badają fisetin i jego korzyści już od jakiegoś czasu. Oczekiwali, że będzie działać tak dobrze, jak inne antyoksydanty w zmniejszaniu stanu zapalnego i poprawie sprawności komórek. Jednak kilka ostatnich badań wykazało, że fisetin jest znacznie potężniejszy, niż ktokolwiek się spodziewał, na kilka różnych sposobów.

Oto korzyści fisetinu:

Poprawia zdrowie mózgu i pamięć Spowalnia proces starzenia się Wykazuje działanie przeciwnowotworowe Chroni przed stresem i stanem zapalnym Może chronić przed udarem i chorobą Alzheimera [1] Może poprawiać objawy depresji [2]

Fisetin spowalnia proces starzenia się… BARDZO.

Jedną z głównych przyczyn starzenia się jest senescencja – twoje komórki przestają dzielić się w miarę starzenia się. Kiedy komórki przestają się dzielić, stają się głównie bezużyteczne, zaczynają gromadzić się w twoim ciele i wywoływać stan zapalny, stopniowo pogarszając funkcje komórkowe i zwiększając ryzyko chorób związanych z wiekiem. [3]

Senescencja nie jest przyjemna, dlatego naukowcy zajmujący się zwalczaniem starzenia się szukają senolityków, związków opóźniających lub odwracających proces starzenia się poprzez niszczenie starych, uszkodzonych komórek.

Nowe badania wykazały, że fisetin jest szczególnie potężnym senolitykiem. Naukowcy karmili starzejące się myszy zwykłymi dietami lub dietami bogatymi w fisetin i szukali oznak starzenia. Myszy, które jadły fisetin codziennie, żyły o około 10% dłużej, a ich organizmy działały lepiej nawet w bardzo podeszłym wieku. [4]

10% wzrost długości życia oznacza życie do 110 zamiast do 100 lat. To spora różnica. Jeśli planujesz żyć do 180 lat, tak jak ja, triki takie jak ten mogą znacząco przyczynić się do tego. Trwają obecnie badania kliniczne, które wyjaśnią, jak skutecznie fisetin spowalnia proces starzenia się u ludzi. [5] W międzyczasie, jedzenie pokarmów bogatych w fisetin lub nawet przyjmowanie suplementu z fisetinem nie zaszkodzi. W celach terapeutycznych najlepszą opcją są suplementy. Badania sugerują, że dawka

Fisetin chroni twoje komórki przed uszkodzeniami związanymi ze stresem, dzięki czemu mogą one działać z pełną mocą.

Fisetin reguluje stany zapalne [6] i dezaktywuje kilka głównych związków zapalnych. [7] Pomaga również w produkcji więcej glutationu, najpotężniejszego przeciwzapalnego substancji w twoim ciele. [7] [8]

Innymi słowy, fisetin zarówno zapobiega przyszłym stanom zapalnym, jak i zwiększa zdolność organizmu do radzenia sobie z istniejącymi stanami zapalnymi. Niski poziom zapalenia oznacza, że komórki mogą produkować więcej energii, a ty wyglądasz lepiej, czujesz się lepiej i szybciej się regenerujesz.

Fisetin może walczyć z komórkami nowotworowymi.

Wśród korzyści płynących z fisetinu kilka badań wykazało, że fisetin powstrzymuje mnożenie i rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych. [8] [6] Fisetin wydaje się szczególnie skuteczny w niszczeniu komórek raka piersi. [9] [10]

Produkty zawierające fisetin

Winogrona i kaki również zawierają fisetin. Oba są wysokie w cukrze, więc zachowaj je na okazjonalną przyjemność lub całkowicie ich unikaj i skup się na truskawkach, gdy chcesz jakiegoś owocu.

Truskawki są szczególnie bogate w fisetin. Ten koktajl truskawkowy z śmietaną to świetny sposób na zdobycie trochę truskawek, a także mnóstwa jakościowych tłuszczów. Truskawki są dość niskie w cukrze, ale prawdopodobnie nie chcesz ich zjadać całego kartonu na raz. Ogórki i cebula zawierają umiarkowaną ilość fisetinu.

Jedna ostatnia myśl: Fisetin jest jednym z wielu polifenoli, antyoksydantów, które często mają unikalne korzyści. Jest wiele różnych polifenoli, a warto poświęcić trochę czasu, aby jak najwięcej z nich zawrzeć w diecie, z takich produktów jak kawa, zielona herbata, jagody, czekolada i inne.

Źródła: