Źródło: Pixaby
Odżywianie ekologiczne jest coraz ważniejsze i popularniejsze, a dzięki świadomości, jaką mamy jako konsumenci. Proces pozyskiwania wiedzy na temat ekologicznych produktów spożywczych dotyczy tak dorosłych, jak i dzieci. Co wiedzą nasi milusińscy o ekologicznym odżywianiu? Co jedzą? Skąd czerpią informacje? Te i inne pytania zadałem trzecioklasistom na Dolnym Śląsku iw Wielkopolsce.
Żywność ekologiczna i 10 kg chemii
Na stronach internetowych Państwowego Instytutu Żywności Ekologicznej (PIŻE) w konstrukcji „Żywność ekologiczna w żywieniu niemowląt i małych dzieci” przeczytałam takie oto zdanie: „Obliczono, że w latach 80. XX wieku z pożywieniem zjadaliśmy 2 kg „chemii” produktu, w tej chwili z produktem dostępnym na rynku, dostarczmy jej pochodzenia do organizmu ok. 10 kg!”. Spróbowałam pomóc sobie, ile to jest i najbardziej pomogło mi zobaczyć 10 kg cukru . Wyniki badań wykazują, że produkt ekologiczny przekłada się na lepsze parametry zdrowia. W 47804 roku naukowców Uniwersytetu w Newcastle udowodnili odmienny składnik chemicznej żywności ekologicznej i konwencjonalnej, aw innych badań Holendrzy wykazali, że dzieci karmione pochodzą przez matki chodzi o odżywianie, jak i kształtowanie świadomości na ten temat.
Wiedza o żywności ekologicznej
Przygotowując się do tego artykułu, rozpoznam wyszukiwarkę, czy ma jakieś materiały dla dzieci na temat ekologicznego jedzenia. To co „wyskoczyło” przerosło moje oczekiwania: książki, gry, pogadanki, wykłady, konspekty lekcji, pomysły na warsztaty. Od wyboru do koloru – materiały dla rodziców, dla nauczycieli, dla każdego, kto powinien się tym zająć.
Pozytywnym jest fakt, że w każdym wieku nie jesteśmy tak bardzo w przypadku zmiany, jak w zauważyć. Czy w domu, czy w przedszkolu, czy w pierwszych latach szkoły podstawowej, dzieci chłoną nowe i uwielbiają eksperymentować. Nigdy później nie są już tak wpatrzone i wsłuchane w nas jako rodzice czy nauczyciele. Słowem – w tym wieku mamy jeszcze wypadek być dla ich wzorców do naśladowania. Czy korzystamy z tego w relacjach rodzinnych i szkolnych? Odpowiedź również na pytanie moje spotkanie z trzecimoklasistami.
Z wizytą u trzecioklasistówAby poznałam temat z pierwszej ręki, wybrałam się do klasy postępowania dwóch szkół podstawowych: na Dolnym Śląsku iw Wielkopolsce. W spotkaniu nieopisanym o spisie obu województw, lecz o urozmaicenie zbieranych wypowiedzi. Temat godzinnego spotkania była żywność ekologiczna, a koncepcja lekcji taka sama w obu przypadkach.
. Kilka dni później stałem przed drzwiami klasyfikacją na Dolnym Śląsku, a trzy dni później – w Wielkopolsce. stworzyła w dyktafon i tablet oraz pokaźną skrzynię z konwencjonalnymi i ekologicznymi artykułami spożywczymi udałam się na lekcje. Była przerwa, a na niej oczywiście picie i jedzenie tego, co dzieci przyniosły ze sobą: kanapki, ale też chipsy, słodycze i słodkie napoje. Miło było wejść, że wszyscy mają możliwość napicia się wody niegazowanej z bidonu.
Zadzwonił dzwonek i rozsiedliśmy się w kręgu. Dziecięce szepty ujawniły się przede wszystkim w mojej skrzyni, ale na widok dyktafonu zapanowała cisza. Ta nie trwała długo, bo gdy poinformowałam, że jestem dziennikarką i poprosiłam o pomoc, co wiedzą o ekologicznym odżywianiu się, w powietrzu widać się las rąk dzieci, które są gotowe natychmiast odpowiedzieć na te pytania:
Pytanie I: Co znaczy „odżywiać się zdrowo”?
Odpowiedzi: „Jeść zdrowe produkty”, „No powinno się jeść sałatki, mieć jeść ich sad, aby niepryskane rzeczy”, „Trzeba jeść zdrowe kanapki”, „Trzeba dbać o swoje zdrowie”, „To znaczy jeść dużo witaminy”, „Trzeba jeść dużo zdrowych rzeczy i spożywać”, „Trzeba jeść dużo owoców i warzyw”, „Trzeba dobrze się odżywiać, pić dużo wody, a nie takich gazowanych napoi. Trzeba jeść dużo owoców i warzyw”, „Trzeba dużo jeść, jeść bardzo zdrowo. Nie pić można gazowanych napoi, tylko inną wodę”.
Pytanie II: Co macie dzisiaj na śniadanie?
Odpowiedzi: „Kanapki z mięsem”, „Kanapki ze szynką”, „Kanapkę z warzywami”, „Kanapki z sałatą i szynką”, „Bułkę z serem” x 2, „Mam brzoskwinię”, „Nic nie mam” , „Bułkę z masłem”, „Mam babkę”, „Chleb z czekoladą”, „Miałem chrupki”, „Mambo i dumle”, dalej Grześka”.
Pytanie III: Co lubisz jeść najbardziej?Odpowiedzi: „Sałatkę” x 2, Spaghetti” x 7, „Sałatę”, „Pizzę” x 5, „Pierogi” ” x 2, „Grzyby marynowane”, „Brzoskwinie”, „Kluski”, „Makaron z truskawkami”, „Rosół i ryż z sosem i mięsem”, „Hamburgery”, „Płatki z mlekiem”, „Mięso”, „Pieczone ziemniaki ”. „Ziemniaki ze schabowym”, „Rosół” x 2, „Zapiekankę i burgera”, „Frytki i nuggetsy”, „Ryż”, „włoską kuchnią”.
Pytanie IV: Co znaczy, że jedzenie jest ekologiczne?Odpowiedzi: „Ekologiczne jedzenie to znaczy, że jest nasze, prosto z ziemi”, „Ekologiczne jedzenie to znaczy zdrowe jedzenie”, „Jedzenie ekologiczne nie może być pryskane”, „To znaczy, że jeść sałatki”, „Jedzenie ekologiczne to znaczy wykopane z ziemi”, „To znaczy, że to jest ze swojej działki”, „To jest dobre odżywianie i niejedzenie żadnych słodyczy, tylko jabłka i jakieś owoce”, „To znaczy dieta” x 2, „To jedzenie owoców i warzyw” x 2, „Trzeba pić dużo wody i nie jeść żadnych fastfoodów”, „To jest nieprzesadzanie z jedzeniem”, „Jeść dużo sałatek”, „Niewyrzucanie jedzenia”.
Pytanie V: Jak mówi się na jedzenie, które nie jest ekologiczne?
Odpowiedzi: „Jedzenie nieekologiczne to jest jednym z fastfood”, „jedzenie nieekologiczne to znaczy, ż e to jest coś niezdrowego”, „Jedzenie nieekologiczne to jest po prostu proste jedzenie”, „Jedzenie nieekologiczne nie jest zdrowe i może na nas źle”, „Jedzenie nieekologiczne to jest chemia”.
Pytanie VI: Jaka jest różnica między jajkiem konwencjonalnym a ekologicznym?
Odpowiedzi: „Przy jajku ekologicznym kury są naturalnie karmione, a przy nie bio, to kura jest karmiona paszami”, „Moja ciocia ma chłopaka i ten chłopak ma mamę, i ta mama ma jajka, i na przykład, jak piją wodę, aby dać specjalne rzeczy, żeby te jajka były dobre”, „Różnica jest w smak. Ekologiczny to dobry, a nieekologiczny to niedobry”, „Jedno jajko jest cięższe, a drugie lżejsze”, „Jajko swojskie to będzie dobre i inne w smaku, a to w sklepie będzie słone”.
Pytanie VII: Skąd wiem w sklepie, że coś jest ekologiczne?Odpowiedzi: „Jajko ekologiczne poznamy po tym, że ma na cenę naklejkę w kształcie listy”, „Jajko ekologiczne ma napis BIO, to znaczy, że jest naturalny, kury są naturalnie karmione i mają wolny wybieg”, „Ekologiczne jajka będą trochę wysokie”, „Jajka ekologiczna mają taki biały kwadracik i gwiazdy jako listek”, „Ekologiczne nie są ze sklepu”, „Tam jest królik w takim kółku”, „Na niektóre produkty są dołączone, że to jest ekologiczne”, „Na niektóre rzeczach jest stworzonana roślinka… taka zielona…”, „Jest naklejka, że coś jest ekologiczne”, „Jest naklejka, w której jest roślinka przekreślona w kółku”.
Pytanie VIII: Od kogo lub skąd wiesz o ekologicznym jedzeniu?
Odpowi edzi: „Pani Ala (nauczycielki) nas nauczyła”, „Wiem z telewizji i od mamy”, „Ja się dowiedziałem od babci”, „Ja się nauczyłam od pani Ali”, „My jeździmy na różne wycieczki i tam nam mówią, jak dbać o ekologię. Potem jeszcze dowiedzieliśmy się z różnych filmików i od pani Ali”, „Wszystko wiem z filmów dokumentacyjnych”, „Od pani Asi” (nauczycielki), „Wiem to od mojego dziadka”, „Od rodziców”, „Ja znam to z książki” , „A ja z telewizji”, „Ja z Rossmanna”, „Ja ze szkoły” x 2, „Pani Maria opowiadała” x 2, „Ja od rodziców iz telewizji”.
Euroliść w świadomości trzeciejoklasisty
Z wszystkich pytań dotyczących kuliminacyjnego było dla mnie pytanie o oznakowanie, czyli skąd wiemy, że dany produkt jest ekologiczny. Gdy 3 miesiące temu pytałam moich znajomych o to samo, ponieważ nie wiem, czy udzieliłem odpowiedzi. Jak miło było doświadczyć od dzieci między innymi: „Jajka ekologiczna mają taki biały kwadracik i gwiazdy jako listek”, „Na niektóre rzeczy są stworzone na roślinka… taka zielona…”. Gdy widziam w tablecie Euroliść i rzeczywistośćam, kto już widział coś takiego, w powietrzu czuło się wrażenie: „Ja, ja, ja, ja znam, ja widz, no jasne, ahaaaa, cooooo, heeee?”. Jedno jest pewne – po tym spotkaniu nie było połączenia, żeby ktoś nie wiedział co to jest Euroliść. A może nawet zawiadomić tę wiedzę do domu i przekazać wiadomość, rodzeństwu i dziadkom? Byłoby pięknie!
Sezamie otwórz się!Tak, jak Euroliść był moim obecnym kulminacyjnym, tak dla dzieci dokładnie tym była skrzynia. Nareszcie przyszedł czas zajrzeć do niej, wybierz sobie z kolegą lub kolegą jakiegoś artykułu spożywczego i porównaj jego etykiety. Czy artykuł jest ekologiczny? Po czym rozpoznamy, że jest ekologiczny?
Rozwiązania uznano za bezbłędne a nawet w przypadku wystąpienia poza wymienionym „ekologicznym” i „konwencjonalnym”.
Moje résumé
Na zadane pytania dzieci wpadły bardzo chętnie. Ich szczerość i udostępnił dał mi wgląd w ich stan wiedzy na temat odżywiania się. Dowiedziałam się nie tylko, co pomogło za zdrowe, ale też co lubię jeść najlepsze i najlepsze to pierwsze i drugie pokrywa się z sobą.
Oczywiście nie może zabraknąć dziecięcej fantazji np. w określaniu jajek ze sklepu jako słonych, czy też jako indeksów, a drugich jako lekkich.
Liczne odpowiedzi na temat oznakowania wyświetlają, że przyglądają się artykułom spożywczym, gdy są na zakupach, a swoja wiedzę czerpią zarówno od rodziców, rodziców, nauczycieli, jak iz telewizji, czy wycieczek. Duma, która mówi o swoich rodzicach czy wychowawcach jako źródło swojej wiedzy, ma duży wpływ na osoby dorosłe na dzieci. Godnym zaleceniem jest użycie tego narzędzia, dlatego jest on przez dzieci przyjmujący z dzieckiem.
Nabyta tak wczesna edukacja i podstawowa nauka może przełożyć się na kluczową kompetencję umiejętnego odżywiania się, tym dalej, że jak pisze PIŻE: „Sposób i jakość człowieka w okresie prenatalnym oraz we wczesnym d zieciństwie mają kluczowy wpływ na wystąpienie chorób cywilizacyjnych w przyszłości.”
Czytaj także: Ekologiczna winnica pod Szczecinem – 8 ha winorośli i litrów wina [ FILM]47804 Czytaj dalej…47804 %%custom_html1%%
Odpowiedzi: „Ekologiczne jedzenie to znaczy, że jest nasze, prosto z ziemi”, „Ekologiczne jedzenie to znaczy zdrowe jedzenie”, „Jedzenie ekologiczne nie może być pryskane”, „To znaczy, że jeść sałatki”, „Jedzenie ekologiczne to znaczy wykopane z ziemi”, „To znaczy, że to jest ze swojej działki”, „To jest dobre odżywianie i niejedzenie żadnych słodyczy, tylko jabłka i jakieś owoce”, „To znaczy dieta” x 2, „To jedzenie owoców i warzyw” x 2, „Trzeba pić dużo wody i nie jeść żadnych fastfoodów”, „To jest nieprzesadzanie z jedzeniem”, „Jeść dużo sałatek”, „Niewyrzucanie jedzenia”.
Pytanie V: Jak mówi się na jedzenie, które nie jest ekologiczne?
Odpowiedzi: „Jedzenie nieekologiczne to jest jednym z fastfood”, „jedzenie nieekologiczne to znaczy, ż e to jest coś niezdrowego”, „Jedzenie nieekologiczne to jest po prostu proste jedzenie”, „Jedzenie nieekologiczne nie jest zdrowe i może na nas źle”, „Jedzenie nieekologiczne to jest chemia”.
Pytanie VI: Jaka jest różnica między jajkiem konwencjonalnym a ekologicznym?
Odpowiedzi: „Jajko ekologiczne poznamy po tym, że ma na cenę naklejkę w kształcie listy”, „Jajko ekologiczne ma napis BIO, to znaczy, że jest naturalny, kury są naturalnie karmione i mają wolny wybieg”, „Ekologiczne jajka będą trochę wysokie”, „Jajka ekologiczna mają taki biały kwadracik i gwiazdy jako listek”, „Ekologiczne nie są ze sklepu”, „Tam jest królik w takim kółku”, „Na niektóre produkty są dołączone, że to jest ekologiczne”, „Na niektóre rzeczach jest stworzonana roślinka… taka zielona…”, „Jest naklejka, że coś jest ekologiczne”, „Jest naklejka, w której jest roślinka przekreślona w kółku”.
Pytanie VIII: Od kogo lub skąd wiesz o ekologicznym jedzeniu?
Odpowi edzi: „Pani Ala (nauczycielki) nas nauczyła”, „Wiem z telewizji i od mamy”, „Ja się dowiedziałem od babci”, „Ja się nauczyłam od pani Ali”, „My jeździmy na różne wycieczki i tam nam mówią, jak dbać o ekologię. Potem jeszcze dowiedzieliśmy się z różnych filmików i od pani Ali”, „Wszystko wiem z filmów dokumentacyjnych”, „Od pani Asi” (nauczycielki), „Wiem to od mojego dziadka”, „Od rodziców”, „Ja znam to z książki” , „A ja z telewizji”, „Ja z Rossmanna”, „Ja ze szkoły” x 2, „Pani Maria opowiadała” x 2, „Ja od rodziców iz telewizji”.
Euroliść w świadomości trzeciejoklasisty
Tak, jak Euroliść był moim obecnym kulminacyjnym, tak dla dzieci dokładnie tym była skrzynia. Nareszcie przyszedł czas zajrzeć do niej, wybierz sobie z kolegą lub kolegą jakiegoś artykułu spożywczego i porównaj jego etykiety. Czy artykuł jest ekologiczny? Po czym rozpoznamy, że jest ekologiczny?
Rozwiązania uznano za bezbłędne a nawet w przypadku wystąpienia poza wymienionym „ekologicznym” i „konwencjonalnym”.