- Centrum E-Zdrowia wraz z Fundacją My pytamy Polaków, jakie są ich oczekiwania, jeśli chodzi o cyfryzację usług zdrowotnych
- Badanie przeprowadzone metodą indywidualnych wywiadów indywidualnych na reprezentatywną próbę dorosłych Polaków
- Wyniki weryfikują, że Polacy reagują
Jakich osób e-zdrowia wśród Polaków?
W wykluczony udział 1000 respondentów w wieku od 18 lat wzwyż. Próba była reprezentatywna ze względu na wiek, płeć oraz województwo.
Odsetek kobiet biorących udział w module wiekowym 52,3 proc.. W przypadku podziału ze względu na wiek udziału udziałowego w udział mieli respondenci z najstarszej grupy wiekuowej (60 lat i ponad proc. – 31,3 proc.), a udział ankietowanych w wieku od 50 zrobić 59 lat (14,5 proc.).
Ankietowana grupa powstała na pytania. Jakich Polaków od e-usług?
- by system poinformował lekarza, który podaje receptę, że przepisuje mi leki, których nie zaleca się stosować z innymi lekami, które stosuję – 87,4 proc.
- mieć możliwość realizacji recepty częściowej w aptece (problem braku leków, zamykających się aptek) – 87 proc.
- przez możliwość złożenia zamówień za pomoc IKP i/lub moje IKP na recepty od każdego lekarza na stałe leki, bez konieczności wizyt stacjonarnyj – 83,7 proc.
- mieć możliwość wydrukowania z IKP aktualnych list moich leków z dawkowaniem i porami ich pokarmu (moja lista leków) – 80,2 proc.
- odbieranie z mojego IKP o niedalekim terminie ważności recepty i konieczności jej realizacji – 78,3 proc.
- aby system poinformował mnie o zaangażowaniu dla mnie w programach profilaktycznych – 78,1 proc.
Kobiety dodały dokładnie za ważne uznawały, by system informował ich o tym dla nich programach profilaktycznych (suma wskazań, które zostały wyniesione odpowiednio: 82,5 proc. i 73,3 proc.).
Badani w wieku 50 lat i więcej uważa, że system informował lekarza prowadzącego receptę, że przepisuje leki, których nie stosuje się dalej z innymi lekami, które występują (odpowiednio: 49,0 proc. i 53,4 proc. .).
Lubimy e- receptę, teleporady. Wideo porady już mniej
9 na 10 ankietowanych pozytywnie ocenia działanie narzędzi, które są e-receptami. 3 na 10 oceniam teleporadę, a wideoporadę z kolei oceniam co czwarty respondent. Ankietowani zdecydowanie wskazywali, że wiedza na temat nowego e-usług w ochronie zdrowia czerpią z Internetu.
wskazany przez respondentów miejsca, z którego korzystają badania naukowe o nowych usługach w ochronie zdrowia, jest IKP.
Jak podkreśla Magdalena Kołodziej, Prezes Fundacji Mój powód – rozwój technologii e-zdrowia jest ogólnoświatowym trendem, zmieniającym systemy opieki państwowej w wielu krajach w kierunku tworzenia systemów otwartych na potrzeby pacjentów, transparentnych i występujących niż obecny. Efektywne rozwiązania e-zdrowia mają ze względu na charakter natury pacjenta centrycznego, przybliżają usługi medyczne do pacjenta, poprawiają ich koordynację za pomocą lepszego obiegu informacji i wymiany danych medycznych między przedstawicielami zawodów medycznych a pacjentem.
Internet stał się dla wielu grup pacjentów źródłem i powszechnym dostępem do informacji dotyczących diagnozowania i leczenia chorób oraz poruszania się w systemie opieki zdrowotnej. W okresie ostatniego roku blisko 70proc. respondentów korzystało z Internetu we wspólnym związku ze zdrowiem. Umawianie się w ten sposób wizyt, wyniki badań czy sprawdzanie opinii o świadczeniodawcach stałych się standardem opieki, do których jako pacjenci podążamy.
Polacy gotowi na e-zdrowie
Zdaniem Bartłomieja Chmielowca, Rzecznika Praw Pacjenta – wyniki wniosków płynących z badania jest gotowość znacznej części Polaków na wdrożenie z zakresu e-zdrowia i oczekiwanie, że dostępność produktu będzie rosła.
– Wyniki badań badań naszych obserwacji, analizy z analiz stosowanych przez pacjentów do Rzecznika Praw Pacjenta. Widzimy, że respondenci pomagają, wspierają ich w poruszaniu się po systemie ochrony zdrowia (odpowiedzieli tak blisko 80proc. Wskazują na to również najczęściej oczekiwane gusta, jak np. rejestracja lekarza, wyników, dostępności leków czy opinii o podmiotach leczniczych – stwierdził RPP.
Lepsze zrozumienie wyników i ich przełożenie na projektowane działania wymagają wysiłku, pogłębienia analizy. Obecnie obecnie wyniki badań jednak są widoczne w przyszłości i możliwości zastosowania w obszarze e-Zdrowia. Uwaga uwaga, że 42proc. respondentów wykazując tym samym, że wprowadzenie obowiązku stosowania e-Zdrowia może obliczyć dostęp do systemu i poprawę warunków w zdrowiu.
Pozytywny cenny e-usług wśród pacjentów
Paweł Kikosicki, dyrektor Centrum e-Zdrowia, szczególnie uważał, że jest pozytywnym odbiorem usług e-zdrowia wśród pacjentów, sprawdzając Centrum e-Zdrowie przykłada prawidłowej wagi do tego, by na system patrząc oczami pacjentów i dobrze oceniać potrzeby poszczególnych grup odbiorców.
– Znajomość e-recepcji, e-skierowania i Internetowego Konta Pacjenta przez ponad 93proc. a także dostrzeżenie przez 87proc. ankietowanych dynamicznego rozwoju e-zdrowia w ostatnich 2-3 latach – to najlepsza ocena naszej pracy – stwierdził Kikosicki.
Nie dziwi fakt, że rozwiązania e-zdrowia są mniej popularne w najmłodszej grupie wiekowej, bo choć są to zaawansowane osoby cyfrowo, to jednak są rzadkie opłaty z tytułu opieki zdrowotnej. Dobrą wiadomością jest znajomość e-usług wśród prawie 95 proc. osób po 60.roku życia.
– Od początku rozwoju e-zdrowia do każdego urządzenia, poprzez wdrożenie naszych produktów przyjaznych dla osób mniej korzystających z korzystania z komputera i internetu – zauważa dyrektor CeZ.
Konieczność rozwoju narzędzi e-zdrowia
Zdaniem Michała Byliniaka, Dyrektora Generalnego Związku Pracodawców Innowacyjnych Firma Farmaceutycznych INFARMA – wyniki badań są bardzo budujące i co najważniejsze włączyć rozwój narzędzi e-zdrowia.
– Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że zdecydowana wpływ na wiek, a także w wieku dorosłym, chętnie korzysta z narzędzi online i ocenia. Z całego wpływu na ten szybki rozwój e-zdrowia pandemia, ale pozytywne oceny użytkowników są jasne, że są one widoczne dla pacjentów, którzy doceniają takie rozwiązania, które pomagają im poruszać się w ramach i pomagają systemowi ochrony zdrowia zweryfikować – stwierdzili.
Narzędzia e-zdrowia to jednak nie tylko praktyczne, mają wpływ na skuteczność i bezpieczeństwo prowadzenia terapii. Doskonale rozumieją respondenci, którzy pytają o oczekiwania, co do wskazówek rozwoju e-zdrowia, najczęściej wskazywali, że aby system informował lekarza, że zapisuje lek, którego nie zaleca się stosować z innymi lekami już zarejestrowanymi przez danego pacjenta. Inna usługa umożliwiająca poruszanie się w celu ułatwienia dostępu i bezpieczeństwa gromadzonych danych. Wyniki badań, że ludzie rozumieją znaczenie narzędzi e-zdrowia i doskonale wyczuwają ich większe możliwości.
– Miejmy nadzieję, że te opinie pomogą odzwierciedlenie w wykonaniu decyzji ministerstwa zdrowia, ponieważ zależy dalszy rozwój e-zdrowia może mieć ogromny wpływ na usprawnienie funkcjonowania systemu ochrony, zadowolenie i optymalizację kosztów ponoszonych przez NFZ – podsumował Byliniak.
Materiał chroniony prawem autorskim – zasady przedruków określa regulamin.
Dowiedz się więcej na temat:
Czytaj dalej…%%custom_html1%%